Električni automobili i njihovo punjenje više nisu skupi kao nekad. Kako troškovi punjenja električnog auta opadaju i stanice za punjenje postaju sve zastupljenije, mnogi danas razmišljaju o kupovini električnog vozila. U stvari, do 2030. očekuje se da će na putevima biti preko 190 miliona električnih vozila.
Pre nego što uložite u EV, normalno je da potencijalni vozači EV imaju neke nedoumice. Jedno od glavnih pitanja je domet: oko 40 % svih potencijalnih vozača EV-a je zabrinuto da neće moći da napune svoj automobil kada je to neophodno i da će ostati bez struje na putu. Ova anksioznost stoji na putu mnogim potencijalnim vozačima električnih vozila koji se upuštaju u električnu mobilnost. Iako je ovaj strah razumljiv, prema istraživanjima, skoro polovina trenutnih vozača električnih vozila uopšte ne nailazi na probleme kada je u pitanju mogućnost da napune svoj automobil kada im je to potrebno.
Koliko daleko električni automobili mogu da pređu sa jednim punjenjem?
Nažalost, ne postoji jedinstven odgovor na ovo pitanje jer zavisi od više faktora. Međutim, možemo vam dati tačan pregled i objasniti šta tačno utiče na opseg, kao i šta možete da uradite da ga proširite.
NAJKRAĆI DOMET
135 km
PROSEČAN DOMET
313 km
NAJDUŽI DOMET
637 km
Sve veći asortiman električnih vozila
Još u skromnim počecima električnih vozila, najprodavaniji električni automobil, Nissan LEAF, imao je maksimalni domet od oko 175 km. U ovoj godini Nissan je predstavio svoj najnoviji EV sa dometom od 460 km. Nova Hyundai nday Kona, Volkswagen ID.3 Tour i Kia EV6 (svi sa prilično pristupačnom cenom u odnosu na konkurenciju) takođe mogu dostići 300-500 km sa jednim punjenjem.
Glavni razlog? Baterije su postale moćnije i jeftinije. Baterije su najskuplja komponenta kada se pravi EV i njihova cena je dramatično pala tokom protekle decenije. Nedavni statistički podaci iz Bloomberga ukazuju da su troškovi baterija pali sa 1.200 dolara po kilovat-satu (kWh) na oko 128 dolara/kWh danas.
Očekuje se da će se do 2031. cena po kWh stabilizovati na 90 dolara – što je broj koji se često smatra tačkom u kojoj će električna vozila dostići paritet cena sa vozilima na benzin. Jednostavno rečeno, sve manji troškovi baterija znače niže cene električnih automobila.
Koliko daleko električni automobil može ići?
Opseg je važan za usvajanje EV jer je prepreka broj jedan za potencijalne vozače EV nesigurnost u pronalaženju stanica za punjenje. Kao takav, domet je jedan od najvećih faktora na koji se vozači obično fokusiraju kada razmišljaju o električnom pogonu. Međutim, ne postoji jedinstven odgovor na to koliko daleko EV može ići i odgovor zavisi – sasvim razumljivo – od vozila o kojem govorite, kao i od uslova vožnje.
S obzirom na to, da bi dobili krajnji odgovor moramo da postavimo 3 pitanja:
- Koje vozilo ima najveći domet?
- Koji je prosečan domet EV-a?
- Koji električni automobil ima najkraći domet?
1.Koji električni automobili imaju najveći domet?
Trenutno, Tesla ima najveći domet EV – sa modelom S Long Range Plus koji se može pohvaliti dometom od 652 km. Tesla je zauzeo prvo mesto u pogledu dometa vožnje od 2012, ali da li će zadržati svoju krunu zavisi od izdavanja njihovog novog Cibertruck-a — za koji se kaže da ima domet od 800+ km.
Mnogi žele da izazovu Teslu, uključujući Mercedes, Ford, Jaguar i Porsche koji su sve bliže sticanju ove prestižne titule. Štaviše, novi pridošlice kao što su EV startup Rivian koji podržava Amazon, Lucid Motors sa sedištem u Silicijumskoj dolini, holandski proizvođač solarnih električnih vozila dugog dometa Lightiear One i kinesko tržište NIO, svi su na ivici broja koji se često smatra krajnjom merom EV tehnologije: domet.
Ono što je sigurno je da kako baterije nastavljaju da postaju jeftinije, ovaj broj će verovatno nastaviti da raste kako bi se suprotstavio opsegu tradicionalnog vozila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem (ICE).
2. Koliko daleko u proseku idu električni automobili?
Medijan opsega električnih vozila stalno se povećavao tokom protekle decenije. U 2011. godini na tržištu su bila samo tri različita modela potpuno električnih vozila, a njihov domet sa punim punjenjem (prema američkoj agenciji za zaštitu životne sredine) iznosio je od 100 km do 150 km Danas je taj broj mnogo veći i iznosi oko 326 km po punjenju.
3. Koji električni automobili imaju najkraći domet?
Kao glavno pravilo: što je veće vozilo, to može biti veća baterija. A to važi i obrnutom slučaju. Sa manje prostora za bateriju, mali gradski automobili su dizajnirani da budu okretni, jeftini za vožnju i laki za parkiranje — ali ne i da putuju na velike udaljenosti. Najmanji EV koji smo mogli da pronađemo bio je Smart Fortvo EK, gradski automobil sa dva sedišta (sa opcijama kabrioleta) koji ima domet od 135 km sa jednim punjenjem. Međutim, potpuno punjenje bi trajalo samo 40 minuta pri brzini punjenja od 22 kV — mnogo manje od punjenja EV koji ima veću bateriju.
Koji drugi faktori utiču na domet vožnje za EV?
Veličina baterije nije jedina stvar koja utiče na domet EV. Što brže vozite, koliko treba da ubrzate, da li uključite klima uređaj ili grejač, kao i koliko je toplo napolju, sve utiče na to koliko daleko možete da pređete sa jednim punjenjem.
- Brzina vožnje – Što brže vozite ili što agresivnije ubrzavate, brže se prazni baterija EV-a.
- Temperatura – Što je napolju hladnije, baterija se brže prazni.
- Kada koristite grejanje, hlađenje ili druge funkcije na električni pogon, to utiče na udaljenost koju EV može da pređe na jednom rezervoaru.
Na primer, Renault ima zgodan alat za svoj ZOE e-Tech Electric gde možete da unesete uslove vožnje i vidite kako se kapacitet baterije menja.
Koji je dobar domet za električni automobil?
Jednostavno rečeno, dobar domet zadovoljava potrebe vozača. Domet je ključna metrika EV-a pri izboru EV-a i to je ono što mnogi potencijalni vozači EV-a pažljivo razmatraju pre ulaganja. Neki vozači i ne voze svoj automobil svaki dan, bez obzira da li je u pitanju električni ili benzinski automobil. Na primer, u SAD prosečan Amerikanac vozi 23.000 km godišnje ili otprilike 62 km dnevno. U Evropi se ovaj prosek razlikuje po zemlji, ali je u proseku manji od polovine onoga što voze u SAD; pojedinci u Nemačkoj voze u proseku oko 19 km dnevno, a u Grčkoj ovaj broj može biti čak 5,6 km dnevno. Suština je da većina naših dnevnih putovanja neće ni blizu dostizanja maksimalnog dometa EV.
Da li električni automobili vremenom gube domet?
Da, ali ne onoliko koliko mislite ili brzo koliko se plašite. Prema trenutnim procenama, većina EV baterija će trajati između jedne i dve decenije pre nego što ih treba zameniti. I suprotno popularnom verovanju, EV baterije ne prestaju tek tako da rade. Umesto toga, one polako degradiraju tokom vremena – što znači da je malo verovatno da će Vam naglo trebati zamena.
Baterija postepeno gubi kapacitet, a mnogi prijavljuju gubitak od samo nekoliko procenata tokom nekoliko godina. Kada se posmatra prosečan pad za sva vozila, taj gubitak je u proseku 2,3 procenta godišnje. Na primer, ako danas kupite EV sa dometom od 240 km nakon pet godina baterija će izgubiti oko 27 km dostupnog dometa.
Mnogi proizvođači daju garanciju na svoju bateriju koja je obično između pet i deset godina ili 100.000 km.